גיליון #4 |
מארק יאשאייב, ״המלאך״, הזרקת דיו, 175x150 ס״מ, 2022 (באדיבות גלריה ברוורמן)

גיליון #4

אור-אל ביילינסון על בעיית הדורות • אילת מעוז על ״השחר של הכל״ • אביעד מורנו ואריה דובנוב על מוזיאון ״אנו״ • אלירן ארזי על המפגש בין ארגונים סביבתיים לעמים ילידיים באמזונס • יואב די-קפואה על אבי הג׳יהאד הטרנס-לאומי

הגיליון הרביעי של הזמן הזה הופץ עם גיליון עיתון הארץ בערב חג שני של פסח, ב-21 באפריל 2022. בימים הקרובים תוכלו למצוא אותו גם בחנויות ספרים ברחבי ישראל. כל מאמרי הגיליון זמינים לקריאה באתר כתב העת, והם מצורפים כאן לעיונכם.

עיטור מעויין שחור

 

המחאה הדורית על משבר האקלים ועל היעדרו של אופק כלכלי נבדלת ממחאות צעירים בחצי המאה האחרונה. בבסיסה עומדת הטענה שהדור הקודם לא רק אחראי לאסונות בעבר ובהווה, אלא גם חיבל בעתידם של הדורות הבאים. כדי להבין את המשבר החברתי-כלכלי המעצב את המתח הדורי הזה אי-אפשר להסתפק בנרטיב הכוללני של מלחמת הדורות, וגם לא בסיפור השמאלי הרווח כיום, המתחיל בעליית הניאו-ליברליזם בשנות השבעים. יש לחזור אל מפנה המאה העשרים, עת החלה להיבקע תהום בין הורים לילדיהם, בין ילדים לעתידם הידוע מראש.

עיטור מעויין שחור

 

ספרם רב-המכר של דייוויד ונגרו ודייוויד גרייבר The Dawn of Everything: A New History of Humanity מבקש להפריך את הקשר הטבעי לכאורה בין רמת ההתפתחות החומרית-טכנולוגית של חברה מסוימת ובין הסדר החברתי הנובע ממנה. הוא מציג את בני האדם כיצירתיים וחופשיים באופן מהותי, ומבקש לסייע לנו לגלות מחדש את סגולת ה״דמיון הפוליטי״. אבל הכותבים בוחרים לאמץ תפיסה אנטי-היסטורית שאינה נותנת דין וחשבון על הקטגוריות שבהן היא נכתבת, ומתחמקים מהבעיה המרכזית שעלינו להתמודד איתה – קיומה של דינמיקה חברתית שקיבלה אופי חיצוני, מנוכר וכמו-טבעי.

עיטור מעויין שחור
 
 

מוזיאון ״אנו״ מציג מהלך אמיץ ונחוץ המבקש לגשר על הפערים בין נרטיבים ישראליים לנרטיבים אמריקניים במפנה המילניום, אך בתוך כך הוא מצניע ומדחיק שלל קונפליקטים בין יהודים לסביבתם ובין יהודים ליהודים – קונפליקטים חיוניים להבנת ההיסטוריה וההוויה היהודית הגלובלית.

עיטור מעויין שחור
 
 

ברוח הדימוי המערבי של פרא אציל החי בהרמוניה עם הטבע, משרדי ממשלה וארגונים סביבתיים באמזונס מצפים מעמים ילידיים לשמש מעין שומרי יער טבעיים, ללא כל תמורה ואגב שימור אורחות חייהם ה״אותנטיים״. אבל דימוי זה פועל כחרב פיפיות עבור הילידים, המנהלים כיום מאבק קוסמולוגי והישרדותי כאחד אל מול החי, הצומח והאדם הלבן – בין שהוא יזם כלכלי ובין שהוא פעיל סביבתי.

עיטור מעויין שחור
 
 

עבדאללה עזאם, שהתווה את הדרך לאוסאמה בן לאדן וייסד את המרכז הלוגיסטי של הג׳יהאד בפקיסטן, תרם תרומה מכרעת להתגבשותו של הג׳יהאד המודרני כפי שהוא מוכר לנו כיום. עתה, 33 שנים לאחר מותו, מפרסם החוקר הנורווגי תומס הגהאמר את הביוגרפיה המקיפה ביותר על האיש שהקדיש את חייו לשינוי פני האסלאם.

דילוג לתוכן